Glasvezel in
Rivierenland

Planning
UBR kaart rivierenland

Volg de voortgang
van UBRivierenland

Lees verder
Nieuws

Aanleg glasvezelnetwerk van start in gemeente Culemborg

Meest gestelde vragen

Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over glasvezel en de aanleg van het netwerk in het buitengebied van zeven gemeenten in Rivierenland.

Hoe wordt de aanleg van glasvezel door particuliere gronden geregeld?

Bij het aanleggen van een glasvezelkabel wordt altijd getracht deze zoveel als mogelijk aan te leggen in openbare gronden die in eigendom zijn van de overheid (de gemeente of bijvoorbeeld de provincie).

Soms kan het voorkomen dat – voor het aanleggen van een glasvezelkabel naar bijvoorbeeld een woonhuis – dit alleen mogelijk is wanneer deze kabel in de grond wordt gelegd die in particulier eigendom is.
In een dergelijk geval dient diegene die het netwerk aanlegt eerst schriftelijk toestemming te vragen aan de eigenaar van de grond, voordat de kabel daar kan worden aangelegd. Met de eigenaar worden dan afspraken gemaakt over plaats, tijdstip en de manier waarop de aanlegwerkzaamheden worden uitgevoerd. De eigenaar dient mee te werken aan dit verzoek op basis van de Telecomwetgeving. Op deze manier wordt voorkomen dat een bewoner van een woning wordt onthouden van een glasvezelaansluiting, omdat de buurman niet meewerkt aan de aanleg daarvan.

Goed om te weten: de eventueel veroorzaakte schade door de aannemer bij de aanleg van het netwerk – bijvoorbeeld aan een tuin –  dient volledig te worden hersteld. De particuliere eigenaar van de grond mag met andere woorden geen nadeel ondervinden van de aanleg van de kabel.

Wat is het probleem met de huidige kabels?

Tv- en films kijken, gamen, thuiswerken en studeren, social media, hoogwaardig onderwijs, zorg-op-afstand, beveiliging, zakendoen; snel internet maakt het allemaal mogelijk. Maar de capaciteit van de huidige kabels schiet tekort om het steeds groeiende digitale verkeer aan te kunnen. En het is niet meer een kwestie van snel toegang tot de digitale wereld willen hebben, maar moéten hebben! Het is een noodzakelijke basisvoorziening geworden om volwaardig mee te doen in de maatschappij.
Een computer vandaag is zo’n 900.000 maal krachtiger dan eentje van 30 jaar geleden en slurpt zeer grote hoeveelheden data binnen via de kabel. En de datagroei neemt elke dag toe. Vergelijk het met een eenbaansweg, aangelegd in de jaren ’50. Die kan het verkeersaanbod van nu niet meer aan. Zo is het ook met het dataverkeer dat over het huidige netwerk gaat. Die oude koperkabels zijn daar vaak niet op berekend. U merkt dat doordat bijvoorbeeld het internet langzamer wordt of de tv-beelden strepen of blokjes gaan vertonen. Voor moderne interactieve diensten, zoals videobellen en onderwijs-op-afstand, schiet de oude koperkabel nog verder tekort.

Hoe zit dat in onze regio?

Op bijna de helft van alle adressen in de regio is al een breedbandaansluiting aanwezig en daar zijn we blij mee. Maar op de overige adressen liggen alleen telefoon- en/of televisiekabels. Uit ons uitgebreide onderzoek is gebleken dat ongeveer 8.880 adressen in de zeven gemeenten zijn aangewezen op enkel de ouderwetse telefoonkabel. En die biedt op deze adressen nu, en zeker voor de toekomst, onvoldoende gegarandeerde kwaliteit. Kortom, de infrastructuur ontbreekt dus om wél voldoende capaciteit te garanderen.

Waarom wil UBRivierenland een breedbandnetwerk aanleggen?

In de afgelopen tijd hebben wij uitvoerig onderzoek gedaan naar de huidige infrastructuur voor internet en andere digitale diensten. Ook onderzochten wij de plannen van marktpartijen om de kwaliteit daarvan in de komende drie jaar te verbeteren. Helaas bleken zij niet in staat of bereid om op elk adres voldoende capaciteit te garanderen. Daarom willen wij, de samenwerkende gemeenten in UBRivierenland een breedbandnetwerk aanleggen dat u wél verzekert van die capaciteit.

Hoe gaan de gemeenten te werk?

Er is goedkeuring van de Europese Commissie om als overheid het netwerk aan te leggen. Het netwerk is in eigendom van UBRivierenland. Het netwerk is een open netwerk met toegang voor alle networkproviders (NP’s) en serviceproviders (SP’s). Digitale Stad legt in opdracht van UBRivierenland het netwerk aan voor de 8.880 zogeheten witte adressen in het buitengebied van de regio. Digitale Stad zal in opdracht van UBRivierenland het netwerk beheren en onderhouden.

Wanneer zou ik het nieuwe breedbandnetwerk kunnen gebruiken?

De aanleg van het netwerk gebeurt in stappen en van oost naar west in de regio Rivierenland (voor data zie ‘planning/voortgang’ elders op deze site. De eerste werkzaamheden worden uitgevoerd langs de openbare weg. Vervolgens worden de kabels vanaf de weg naar de woningen gelegd. Korte tijd voordat het werk bij inwoners in de buurt begint, ontvangen zij een ‘graafkaart’ met informatie en praktische tips in de brievenbus. Daarbij zit ook informatie over hoe er gewerkt wordt in deze tijd van de coronacrisis. Digitale Stad heeft een aantal veiligheidsmaatregelen genomen bij het uitvoeren van de schouw en het realiseren van de huisaansluitingen bij de inwoners thuis. De eerste woningen kunnen naar verwachting tegen het einde van dit jaar of begin 2021 al gebruik maken van supersnel internet. Het gehele project neemt ruim twee jaar in beslag.

Waarom krijg ik geen breedband/heb ik geen brief van de gemeente ontvangen over aanmelding voor dit project?

Dit project van UBRivierenland richt zich alleen op alle zogenaamde enkel-koper-adressen die zich buiten de dichtbevolkte grote kernen van regio Rivierenland bevinden, exclusief de industrieterreinen. Alleen deze zogenaamde ‘witte’ adressen zijn aangeschreven om aan te geven of de bewoner/eigenaar interesse heeft in snel internet en het afnemen van andere digitale diensten via een breedbandaansluiting. Indien u geen brieven heeft ontvangen, dan komt dat waarschijnlijk omdat uw adres – naast een koperaansluiting – momenteel ook al over een coax- of zelfs al een breedbandaansluiting beschikt (de zogenaamde  ‘grijze’ adressen). Bent u er zeker van dat u wél in aanmerking komt (en uw aansluitadres momenteel dus niet beschikt over een coax- en/of een breedbandaansluiting), dan vernemen wij dit graag via info@ubrivierenland.nl.

Hoe te handelen bij een internetstoring

Als u problemen heeft met uw internetverbinding, bijvoorbeeld door een kabelbreuk, neem dan contact op met uw huidige provider (bijvoorbeeld KPN, T-Mobile of XS4ALL).

Uw provider zal dan actie ondernemen om het probleem te verhelpen. Voor het oplossen van uw storing speelt UBRivierenland geen rol.

Wat is mogelijk met breedband?

Iedereen profiteert van een breedbandaansluiting en voor velen is het noodzakelijk om goed te kunnen werken.

Wat mogelijkheden opgesomd:

Thuis
Razendsnel en kwalitatief hoogstaande radio/tv, telefoon en internet. Gamen, streamen, full-HD-, hologram- en 3D-tv, veiligheid in en rond het huis en in de buurt, uploaden, videocommunicatie. Maar ook online energie- en klimaatmanagement van uw huis.

Onderwijs
Huiswerk maken, studeren, werkstukken en verslagen maken, achtergronden onderzoeken, videolessen, chatten met docenten en elkaar, instructiefilms, colleges van de eigen en andere scholen volgen.

Zorg en veiligheid
Zorg op afstand. Wmo-beleid: mensen blijven langer thuis wonen en hiervoor zijn kwalitatieve, betrouwbare beeld-spraakverbindingen nodig. Mantelzorgers, zorgprofessionals en ouderen communiceren met behulp van video-communicatie. Door de tijd die vrijkomt, hebben verzorgenden minder reistijd en kunnen zij meer persoonlijke hulp bieden waar dat echt nodig is.

Ondernemers
Online zakendoen, bestellingen afhandelen, track- and-tracesystemen, chatten met klanten, instructievideo’s, videoconferencing, veilig en snel betalen, connecties tussen vestigingen en met leveranciers, reserveringen, thuiswerken.

Land- en tuinbouw
Drones, modernisering van de (precisie)land- en tuinbouw, online verwerken en uitwisselen van informatie bij/met land- en tuinbouwkennisinstituten/veilingen/handelaren.

Recreatie en toerisme
Online reserveringen en bestellingen, wifi voor iedere bezoeker. We kunnen nu al niet meer zonder.

Overheid
Dienstverlening op afstand, digitale loketten, communicatie tussen gemeenten en inwoners, 24/7-service.

Is breedband op mijn adres duur?

Commerciële partijen vragen voor adressen in het buitengebied vaak een forse eigen bijdrage voor een breedbandverbinding. De aanleg is namelijk tot 5x zo duur als in de kernen. Maar als wij als gemeenten een breedbandnetwerk aanleggen, is de prijs voor de toegang tot het netwerk op uw adres ongeveer gelijk aan de prijs in de kernen. U hoeft dan ook geen financiële bijdrage te betalen. Dat komt doordat wij de investering voor vele jaren kunnen financieren tegen zeer lage rente. Bovendien hebben wij geen winstdoelstelling. Wij verwachten de kosten voor de aanleg, rente en het onderhoud de komende decennia terug te kunnen verdienen met de netwerkverhuur aan dienstaanbieders.

Moet ik aanlegkosten betalen?

Als u meedoet aan de vraagbundeling en binnen de gestelde termijn een abonnement afsluit, is de aansluiting dus gratis. Als u meedoet aan de vraagbundeling, maar nog geen abonnement afsluit, wordt u eenmalig € 250,- in rekening gebracht voor afhandelingskosten van uw aansluiting. Als u niet meedoet aan de vraagbundeling, maar op een later moment toch aangesloten wilt worden op het breedbandnetwerk, zijn hier kosten aan verbonden. Deze kunnen hoger uitvallen dan €250,-.

Moet ik straks een toeslag betalen voor mijn abonnement?

Nee, u betaalt geen maandelijkse toeslag voor een abonnement op uw adres.

Ik heb me bij Glasvezel Buitenaf aangemeld en deze partij heeft zich teruggetrokken, wat nu?

DeltaFiber (voorheen Glasvezel Buitenaf) heeft ervan afgezien om diensten aan te bieden op het netwerk van de UBRivierenland. U kunt echter wel gewoon een abonnement afsluiten voor internet, televisie en telefonie. U dient zich dan aan te melden bij Digitale Stad voor een glasvezelaansluiting.

Heeft u dat al gedaan dan hoeft u geen verdere actie te ondernemen. Er zal met u contact worden opgenomen (of misschien heeft dit al plaatsgevonden) voor zowel het aanleggen van de glasvezelkabel als het aanbieden van diensten.

Hoe weet ik wanneer ik ben aangesloten op glasvezel?

U ontvangt van Digitale stad een bericht zodra uw glasvezelaansluiting gereed is. Vanaf dat moment kunt u gebruik maken van een supersnelle en stabiele verbinding.

Wanneer moet ik mijn keuze voor een abonnement gemaakt hebben?

U heeft 2 maanden de tijd nadat u bericht hebt gehad van Digitale Stad dat u bent aangesloten, om een abonnement te kiezen die het beste bij u past.

Waar kan ik abonnementen vergelijken? *

U heeft 2 maanden de tijd nadat u bent aangesloten om een abonnement te kiezen die het beste bij u past.
Via onderstaande links kunt u de providers en pakketten bekijken en direct bestellen, wel zo makkelijk!

* Wij hebben de vermelde websites met de meest mogelijke zorgvuldigheid geselecteerd.  U dient bij het afsluiten van uw abonnement bij de door u geselecteerde aanbieder wel de informatie op bovenstaande websites te checken.

Is een glasvezelabonnement altijd duurder dan mijn huidige abonnement?

Een abonnement op glasvezel hoeft niet duurder te zijn dan uw huidige abonnement en is vaak zelfs goedkoper.

Hoe sluit ik een abonnement voor een extra aansluiting af?

Heeft u een extra aansluiting (bijvoorbeeld met toevoeging K01) dan adviseren wij om telefonisch bij een provider een abonnement af te sluiten. Bij de provider dienen ze dan eerst uw huisnummer in te voeren, in een later stadium kunnen ze dan de juiste aansluiting selecteren.

Waar kan ik met vragen of extra hulp terecht bij de keuze voor een abonnement?

Heeft u na het bezoek van bovenstaande sites vragen of hulp nodig bij het overstappen, laat het weten en belt u dan gerust met Digitale Stad via 085-0711944. U vindt ook informatie op https://www.digitale-stad.nl/regio/rivierenland.

Wat gebeurt er als ik na 2 maanden nog geen abonnement heb afgesloten?

Is uw glasvezelaansluiting 2 maanden gereed en maakt u geen gebruik van de verbinding, oftewel u heeft geen abonnement afgesloten? Dan zullen er éénmalig extra kosten in rekening worden gebracht.
Wacht dus niet te lang met overstappen op glasvezel en voorkom extra kosten.